Kindermanueeltherapie

Kinder-manueeltherapie

Kinder-manueeltherapie bij baby's met voorkeurshouding en/of overmatig huilen

Daan is gevallen en blijft klagen over pijn in zijn nek of rug. Hij probeert te sporten en gewoon door te gaan maar toch blijft het pijn doen. Je ziet ook dat hij wat anders beweegt of hoofdpijn krijgt. Er zijn geen andere oorzaken te bedenken dan de val. Wat kan er aan de hand zijn??

Daan kan bij zijn val een gewrichtje in de nek of rug “verdraaid”hebben. Door gewoon door te gaan met bewegen, is de beweging die er normaal is, niet terug gekomen. Meestal komt dit bij kinderen vanzelf goed. Maar soms dus niet. Dan is het zinvol een afspraak te maken bij onze kinder-manueeltherapeut.

Waarom kinder-manueeltherapie?

De manueeltherapeut voor volwassenen is bekend. Minder bekend is manuele therapie bij kinderen (van 0-18 jaar). Net als volwassenen kunnen kinderen een bewegingsbeperking van een gewricht krijgen. Een voorbeeld hiervan is een stijve nek.  Bij kinderen is dat vaak door een trauma of langdurig in een verkeerde houding zitten/ hangen.
Denk aan de houding waarin ze veelvuldig met hun smartphone of tablet bezig zijn! Maar ook een verkeerd uitgevoerde koprol, een valpartij met de fiets of kunsten op de trampoline kunnen een oorzaak zijn.
Voor de meeste kinderen is gericht oefenen bij de (kinder-)fysiotherapeut voldoende. Maar in sommige gevallen komt het gewricht onvoldoende terug in zijn oude beweging. Dan is lokale behandeling van het aangedane gewricht zinvoller.

Wat doet kinder-manueeltherapie?

De kinder-manueeltherapeut onderzoekt het kind en bekijkt of er bewegingsbeperkingen van een gewricht zijn. Als die gevonden worden, worden ze opgeheven door milde technieken aan het gewricht. Bij een kind wordt niet gemanipuleerd! (“kraken” in de volksmond). De bouw van de gewrichten is nog niet zoals bij de volwassene daarom wordt deze techniek niet toegepast.
De beweeglijkheid van het gewricht is na de behandeling hersteld, de pijn neemt sneller af en het oefenen gaat opeens veel beter.

Vergoeding:

Kinder-manueeltherapie wordt, tot de leeftijd van 18 jaar, vergoed door de zorgverzekeraar en valt onder de vergoeding fysiotherapie. Dus 18 maal uit de basisverzekering en de rest uit de aanvullende verzekering. Je hebt geen verwijzing nodig.

Aanmelden:

Cora Raaijmakers is de kinder-manueeltherapeut in onze praktijk. Zij werkt samen met diverse kinderartsen en kinderfysiotherapeuten in de regio. Als je een afspraak wilt maken of vragen hebt, neem dan met haar contact op.